diumenge, 8 de gener del 2012

Les Ciutats Creatives

En els últims anys la cultura té un paper important com un element clau en la regeneració de les ciutats, en el desenvolupament econòmic i en la cohesió social. A partir del sorgiment del concepte de ciutats creatives (Richard Florida), la cultura ha passat a ser el punt més important de les polítiques urbanes.

Ciutats esmentades en la Xarxa de Ciutats Creatives
La ciutat s’ha convertit de ser un lloc de producció a un lloc de consum degut a la globalització i a la pèrdua de llocs de treball en la indústria que ha abocat a que les ciutats entressin en competència amb altres ciutats per atraure noves empreses. Per tant, la ciutat es converteix en un producte que ha de ser venut a inversors, empresaris, turistes o nous residents.

Moltes ciutats han fet grans inversions en la construcció de nous equipaments i en la remodelació d’altres existents i s’ha potenciat la creació de festivals i esdeveniments culturals. Tots aquests canvis han provocat un creixement de les ciutats. Per exemple, el turisme, que normalment buscava altres destins fora de la ciutat ha trobat nous motius per visitar-la. A la vegada, l’arribada creixent de visitants, ha animat a les inversions privades, per exemple en hotels i centres de convencions o els mecenatges en la creació de noves ofertes culturals. Tot això ha suposat l’èxit de la ciutat com producte de consum. S’ha passat a consumir la ciutat mateixa com un producte format per diverses experiències que van des del patrimoni, l’art i la gastronomia passant per elements menys tangibles com l’ambient urbà o l’animació dels carrers. Les ciutats amb una vida cultural intensa, amb equipaments culturals importants i socialment oberts a la diversitat s’han convertit en centres generadors de riquesa.